Meta přepíná na Andromedu. Změna, která otřese výkonem?

Meta přepíná na Andromedu. Změna, která otřese výkonem?

Upřímně, pokud nežijete v jeskyni a sledujete změny a dění na Meta, tak se vás to pravděpodobně moc nedotkne. Andromedu Meta oznámila už v prosinci 2024. Chvilku to trvalo, ale v říjnu 2025 Meta na Andromedu přešla kompletně. Algoritmus Andromeda změnil to, jak Meta bude přistupovat k reklamě, ke struktuře účtu, ke škálování a jakým způsobem bude reklamu doručovat. 

12 minut čtení

Co je Meta Andromeda

Jednoduše řečeno, Andromeda je "nový" algoritmus doručování reklam od Mety. Meta uvádí až desettisícinásobné zvýšení složitosti modelů pro první síto výběru reklam, kdy se z desítek milionů variant zúží seznam na několik tisíc kandidátů, ze kterých se teprve dál vybírá. Pro inzerenta to znamená, že Andromeda nahrazuje hrubé kategorie jemnou personalizací.

Představte si, že Andromeda chápe, že nehledáte jen boty, ale plážové boty a konkrétně červené žabky. Tato fáze je obří a dřívější vyhledávání naráželo na limit kvůli explozi variant díky AI. Andromeda řeší právě tento nárůst a dělá prvotní výběr rychleji (do 200 ms), chytřeji a osobněji. Sečteno a podtrženo, Andromeda bere miliony inzerátů, zúží je na několik tisíc relevantních a tím zvyšuje šanci, že se správná kreativa dostane ke správnému člověku.

Proč to Meta udělala?

Reklamní systém Mety nestíhal. Obrovský nápor kreativ díky AI boomu způsobil, že algoritmus "přestal" chápat, čemu má dávat prioritu a hlavně doteď vyhodnocoval každou kreativu zvlášť. Varianty reklam se dělá hromada a má na tom svůj podíl i samotná Meta, která vám tlačí varianty kreativ přes svojí AI při nastavování reklam, a často s minimálním rozdílem. To zahltilo aukční systém a výsledkem byla nižší relevance pro uživatele. Meta tvrdí, že dojde ke spuštění Andromedy 28.10., ale známe Metu… Proto Meta přichází se dvěma hlavními změnami

Co to znamená pro vás?

Jak jsem psal výše: pokud sledujete doporučené postupy, většinu kroků už děláte. Jednoduchá struktura účtu, víc formátů kreativy, důraz na video atd..

Nicméně čtěte dál, v další části se dozvíte, co všechno ovlivňuje výkon reklamy. Nejde jen o to, jak hezkou máte kreativu, ale jakou hodnotu má pro konkrétního člověka, kterému se zobrazuje. Jak Meta přistupuje k aukcím a proč je důležitá kreativní diverzifikace.

Změna aukce v Meta Ads (Facebook, Instagram) 

Meta se s Andromedou dívá na reklamy mnohem víc do hloubky. Algoritmus sleduje, jak reklamy působí na lidi a jaká je jejich celková kvalita. Nově se přidal k aukci hodnota pro uživatele. 

Aukce reklam: výpočet celkové hodnoty reklamy v Meta reklamě 

Hodnota pro uživatele se zaměřuje na:

  • Relevance Score: Meta sleduje, jak dobře reklama odpovídá zájmům, chování a demografii konkrétního uživatele. Pokud je reklama pro uživatele relevantní, má vyšší šanci vyhrát aukci.
  • Historie interakcí: Pokud uživatel v minulosti reagoval na podobné reklamy (kliknutí, komentáře, sdílení), Meta to zohlední.
  • Negativní zpětná vazba: Pokud uživatel reklamu skryl nebo ji označil jako nevhodnou, snižuje to její šanci v budoucích aukcích.

Co Meta považuje za obsah nízké kvality

  • Zamlčování informací - Reklamy, které schválně zatajují klíčové informace, aby člověk musel kliknout, když se chce něco dozvědět. Typický clickbait, který funguje krátkodobě, ale algoritmus ho dlouhodobě trestá.
  • Senzacechtivý jazyk - Přehnané sliby, vykřičníky, „nejlepší produkt na světě“ nebo titulky, které lákají na něco, co na cílové stránce vůbec není. Cílem Mety je férová a realistická komunikace, ne laciné reakce.
  • Umělé navyšování zájmu - Reklamy, které vyzývají k nerelevantním reakcím např. „Dejte like, pokud souhlasíte!“ nebo soutěže bez jasného smyslu. Tyto formy engagementu algoritmus vnímá jako spam.

Jak Meta meří kvalitu reklam

Andromeda sleduje, jak se lidé k reklamám chovají, jestli je skrývají, nahlašují nebo jak dlouho zůstávají na cílové stránce. Vysoká míra skrytí nebo okamžitý odchod po kliknutí je jasný signál: reklama neplní očekávání.

Ani sebelepší kreativa nezachrání web, který působí klamavě. Meta penalizuje stránky:

  • s nedostatkem původního obsahu,
  • přehnaným množstvím reklam,
  • rušivými popupy,
  • nejasnými informacemi o produktu nebo dodání.

Více najdete v nápovědě.

Pokud máte špatné recenze, negativní komentáře nebo málo relevantní obsah, může se stát, že vám Meta postupně bude zdražovat CPM. To není novinka, platilo to i dříve, ale teď na to bude asi dán více důraz. Nehraje se jen o to, kolik do kampaně nasypete. Dříve se to dalo přebít penězi, ale nově bude dávat Meta větší váhu na relevanci pro uživatele.

Seskupení reklam a důraz na kreativní diverzifikaci

Reklamy se budou v rámci aukce seskupovat, takže bude větší tlak na kreativní diverzifikaci a práci s různými kreativními koncepty, což znamená mít: 

  • Různé vizuální koncepty - komunikace slevy, recenze, lifestyle, více produktů dohromady, kdo je v kreativě - mladá žena, rodina, důchodce…   
  • Různé formáty - dynamika, video, bannery

Jak má vypadat různorodost v rámci Meta reklam

Jak funguje proces na zobrazení reklamy

Když Meta rozhoduje, kterou reklamu zobrazí uživateli, probíhá to ve čtyřech fázích. Cílem je vybrat tu nejrelevantnější reklamu pro konkrétního člověka.

  1. Retrieval (vyhledání)
    Meta vezme miliony reklam a rozdělí je do tisíců menších skupin.
    Starší algoritmus procházel reklamy po jedné a vybíral tu nejlepší.
  2. Light ranking (první třídění)
    Z těchto tisíců reklam Meta vybere jen stovky nejvhodnějších, které odpovídají zájmům a chování uživatele.
    V této fázi se zohledňuje základní relevance a výkon reklamy.
  3. Final scoring (finální hodnocení)
    Každá reklama získá skóre podle vzorce:
    Celková hodnota = Nabídka inzerenta × Odhadovaná míra akce + Hodnota pro uživatele (kvalita)
    Tento krok určí, které reklamy mají největší šanci uspět v aukci.
  4. Auction and delivery (aukce a zobrazení)
    Reklamy s nejvyšší hodnotou vstoupí do aukce.
    Meta pak vybere vítěznou reklamu a tu zobrazí uživateli.

To, že se kreativa využívá k optimalizaci a cílení, už víte, ale s Andromedou na to bude větší důraz. Každá kampaň bude potřebovat více různorodého obsahu, aby nevznikl obsah podobný jedné skupině, ale dostali jste se do více aukcí. Videa budou prioritou, ale je potřeba je prokládat i ostatními formáty. 

Jak má vypadat různorodost v rámci Meta reklam

Už nestačí mít pět skoro stejných reklam s jiným titulkem nebo barvou pozadí. Meta dnes ocení skutečnou kreativní rozmanitost, tedy různé nápady, sdělení, vizuály, tón i výzvy k akci. Každá reklama by měla reprezentovat jiný úhel pohledu, motivaci nebo emoci, kterou chcete u publika spustit. Klíčem není jen kvantita, ale smysluplná variace. Když jen vyrobíte víc stejných reklam, výkon se velmi pravděpodobně nezlepší. Systém odměňuje šíři a odlišnost, která zasáhne různé typy lidí. Některé osloví racionální argument, někoho emoce, další vizuál nebo forma. Prostě nestačí „překlikat“ pár verzí, chce to různé nápady a přístupy.

Tip na kreativní diverzifikaci podle fáze v nákupním trychtýři

Andromeda umí pracovat s mnohem větším objemem reklam než dřív, takže se nemusíte bát testovat. Některým inzerentům úspěšně běží i desítky variant v jedné sadě. Dřívější doporučení držet se do šesti reklam v sadě už neplatí. Toto si ale otestujte na vašem účtě, zda i vám tahle strategie bude fungovat nejlépe

Tomás Karásek

Tady asi budeme opět v křížku s branďáky. Chápu, že to chcete mít “stejné”, ale v performance kampaních na Metě se různorodosti nevyhnete, pokud chceme aby to fungovalo. Pořád si stojím za tím, že je “jedno” jak ta kreativa vypadá, ale nikdy nesmí poškodit brand.

Honza Bartoš, specialista na výkonnostní reklamu

5 tipů jak se připravit na vánoční kampaně 2025

1. Vánoční kampaně spusťte už v říjnu

Podle odhadů Mety bude aukce v listopadu a prosinci až 3× dražší než loni. Pokud spustíte vánoční kampaně až v listopadu, systém se začne učit ve chvíli, kdy je největší konkurence a nejvyšší ceny. Takže kampaň nemusí získat dostatek dat a abyste ji dostali z fáze učení, budete muset ve vánoční sezoně investovat výrazně víc peněz. Proto je potřeba začít už teď v říjnu, dát algoritmu čas, aby pochopil, co prodáváte, komu to má doručovat a že s vámi má počítat na vánoční sezónu.

2. Změna logiky účtu

Zároveň se mění i logika struktury účtu. Dřív Meta sbírala data hlavně na úrovni reklam a sad, nově se klíčová data vyhodnocují i na úrovni kampaně. To znamená, že je vhodné mít jednu hlavní vánoční kampaň optimalizovanou na konverze, pod kterou budete postupně přidávat další sady (např. Black Friday, doprava zdarma, výprodeje,…). 

Když kampaň spustíte už teď, stihne kampaň nasbírat “levná” data, ustálí se proces učení a do top sezóny vstoupíte se stabilním doručováním.

Bohužel o tom zatím oficiální zdroje mlčí, ale to že data na kampani budou teď důležitá nám tomu nasvědčuje několik věcí: 1. seskupení a vyhodnocování reklamy 2. Meta postupně spouští možnost duplikovat nejvýkonnější kampaně

Vytvoření kampaně z vysoce efektivní kampaně

Potvrzuje to i Bram Vanderhallen z Mety na svém LinkedIn, kde popisuje, že Andromeda přesouvá rozhodující váhu právě na úroveň kampaní.

Jak na to prakticky:

  • Založte si jednu hlavní kampaň např. „Vánoce 2025“
  • Pod ni přidávejte sady: Black Friday, dárky, doprava zdarma, výprodeje…
  • Kampaň by měla obsahovat vánoční reklamu, aby si to algoritmus správně zařadil.

3. Bez videa to (ne)půjde

Meta jasně řekla: video bude dominantní formát, ale je potřeba ho prokládat i ostatními formáty. Nestačí přehazovat barvy nebo písmo. Diverzifikace by se měla projevit v několika rovinách:

  • Koncepty a úhly pohledu – problém/řešení, bolest, testimonial, ukázka produktu
  • Formáty – krátké video, delší video, statický obrázek, carousel
  • Persony – různé typy zákazníků a situace

Čím víc kvalitních a různorodých reklam vytvoříte, tím víc příležitostí má Andromeda propojit správné sdělení se správným uživatelem. Cílem je vytvářet reklamy pro různé lidi a kontexty, ne jen různé varianty jednoho nápadu.

Andromeda zvládne otestovat i 30–50 kreativ na sadu, takže má smysl jít víc do šířky než do hloubky. Aktuálně je doporučení 6 kreativ na sadu a dost často se nám stávalo, že 90 % rozpočtu šlo do dynamické reklamy a do bannerů a videí nic. Což by se s novým systémem mělo změnit.

4. Škálování bude fungovat i přes kreativy, ne jen přes budget

Tohle je největší změna v logice fungování. Dřív se výkon zvyšoval navyšováním rozpočtu. Teď se bude učit hlavně z nových kreativ. Rychlé změny rozpočtu (např. +20 % nebo -30 %) Meta může nově penalizovat – omezí doručování, protože to naruší stabilitu učení.

Meta chce, abyste investovali stabilně a předvídatelně, ale...

Nepřehlédněte Jak budou fungovat do budoucna flash akce, je otázka. Upřímně si myslíme, že to nebude tak horké a rozpočet bude pořád důležitý. Pokud využíváte jen flash akce nebo krátkodobé kampaně, tak to může být problém. Pokud stejně jako my u našich klientů jedete dlouhodobé a střednědobé kampaně a flash akce jsou doplněk, měla by Meta mít dostatek dat i stabilitu na účtu. Takže by to neměl být problém ani s agresivním škálováním flash akcí. Pokud ano, tak by byla Meta sama proti sobě a trhu. Sama tlačí Black Friday, Cyber monday atd. Na druhou stranu když bude super nabídka, budou nákupy, budou data, tak tu reklamu bude Meta stejně tlačit.

5. Video v katalogu: nenápadná, ale silná výhoda

Meta nově (čtěte: ta možnost tu byla už několik let, ale nijak se s tím nepracovalo) umožňuje nahrávat produktová videa přímo do produktového katalogu. Tím se z klasické DABA stává video dynamická reklama, a ta by měla dostat výrazně lepší prioritu v aukci.

Jak přidat videa do katalogu?

Je to trošku delší, nudný, ale je to důležité. Takže jsme pro vás připravili samostatný článek

Závěr

My tohle u většiny našich klientů děláme, takže to pro nás není tak velká změna a věřím, že pro spoustu z vás taky ne. Nicméně i když to vypadá, že ty změny jsou malé, bude to znamenat dost velký rozdíl, jak s reklamou pracovat. Nebude to jen o tom, že se mají točit videa (jak vám někteří specialisté pořád doporučují), ale budeme muset i pracovat více s daty na úrovni kampaně, tzn. změní se přístup ke struktuře účtu. 

Pár takových změn jsme s Metou už zažili. Někdy to bylo hodně divoké, ale vždy jsme se dokázali přizpůsobit a najít cesty. My to nebereme jako problém, ale jako příležitost. Jestli se na tyhle změny nevykašlete, tak získáte výhodu, zatímco ostatní budou ještě na začátku prosince ladit chyby a rozčilovat se nad (ne)funkčností reklam.

Další články z našeho blogu

12 minut čtení

Co jsme se naučili z 28 mega utracených na Facebooku v 2019

Existuje milion rad a návodů, jak na Facebooku vydělat bambiliony. Mají ale jeden společný problém - většina nefunguje. Proto jsme se rozhodli začít sdílet, co funguje v Čechách nám. Můžete si z toho vzít inspiraci a použít to ve svém byznysu. Minulý rok jsme nějakou kačku na Facebooku utratili a o zkušenosti se rádi podělíme.

12 minut čtení

Vyhněte se nejčastějším chybám v nastavení Business Manageru

Kdo chce dělat výkon na Metě, bez Business Manageru se neobejde. Přesto u klientů často řešíme jeho špatné nastavení. Vyhněte se drahým chybám a naučte se nastavit Business Manager správně. Celým postupem vás provedeme krok za krokem. Jdeme na to!

7 minut čtení

4 přístupy k Facebook reklamě v době krize

Tohle nebude první článek na tohle téma, co přečtete. Pravděpodobně ale první, co vám dá konkrétní tipy k Facebook reklamě. Sepsali jsme náš postup u klientů v době krize. Tak nažhavte myšítko a jdeme na to.

Vyděláme vám na výkonnostních kampaních na Facebooku a Instagramu

Svěřte je profíkům s prokazatelnými výsledky. #konverzimzdar

12

let zkušeností a praxe

Byli jsme u začátků sociálních sítí a neustále se zlepšujeme.

8+

Specialistů v týmu

Každý specialista je si roven.
Juniory v týmu nemáme.

12

zemí po celé Evropě

Postaráme se o vaše kampaně i v zahraničí.

30k – 10mio

měsíční rozpočty klientů

Máme velké i malé klienty, zvládneme vše.

 

Nezávazná poptávka

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů