Brand, nebo výkon? Čemu dát přednost při budování online podnikání?

Brand, nebo výkon? Čemu dát přednost při budování online podnikání?

Časté téma sporů. Zvlášť mezi „branďáky a výkonáři”. Jakmile spolu mají pracovat, obě strany se chytají za hlavu. Jak to teda je? Je brand důležitější než výkon? A do čeho na začátku podnikání investovat? V článku a ve videu se podíváme na praktické tipy i na konkrétní příklady z naší praxe. 

8 minut čtení

Brand a výkon: Stejný cíl, jiná cesta

Specialista na výkon i na brand mají stejný cíl. Vydělat peníze. 

Brand vám pomůže prodat produkt dráž. Lépe s ním ustojíte krize a přispívá ke stabilitě. Současně pomáhá plnit cíle výkonu. Jenže brand se nestane přes noc. Zaměřuje se na budoucí peníze a cíle může začít plnit klidně za několik let

Výkon oproti tomu míří na rychlé peníze a řeší aktuální potřeby, současně podporuje brand.

Stavět je proti sobě je nesmysl. Brand s výkonem se v ideálním světě doplňují. Aby to tak bylo i v realitě, je potřeba, abychom si začali naslouchat.

V tomhle článku vám přiblížíme náš pohled. Dáme vám pár tipů, jak brand a výkon spojit ve funkční celek a ukážeme, kdy co (ne)dává smysl. 

Tohle téma původně vzniklo jako přednáška pro Czech Online Expo na výzvu brand specialisty Pavla Cahlíka. Honza k tomu natočil i video, které je bonusovou součástí Komplexního kurzu výkonnostní Facebook a Instagram reklamy. Vy se můžete podívat zadarmo!

Zajímá vás brand z pohledu „výkonaře”? Koukněte na video. Nebo si přečtěte jeho shrnutí v článku.

 

Pokud chcete o výkonu na Metě vědět vše, ke kurzu se dostanete tudy.

Kdy se bez brandu neobejdete

Například ve chvíli, kdy chcete prodávat obyčejné věci za prémiové ceny. S brandem můžete prodat dráž téměř cokoliv.

Brand toho ale dovede mnohem víc:

  • snížit CPA
  • zvýšit konverzní poměr
  • zlepšit škálovatelnost byznysu
  • stabilizovat výsledky a pomůže během krize

Brand může zvyšovat společenský status zákazníka (například takové Rolexky) a přimět člověka k nákupu, i když k tomu neexistuje žádný logický benefit. Brandem zákazníkům zkrátka dodáváte hodnotu, která vám prodej usnadní. 

Pro nás je brand pokračování výkonu.

Brand ale není cesta pro každého. Pokud přeprodáváte levné zboží, e-shop pravděpodobně moc dlouho nepřežije a investice do brandu se nikdy nevrátí. 

Budování brandu – ideál versus realita

Brand je drahý. Dá se vyjádřit rovnicí:

čas x peníze = brand

Kdo chce budovat brand, musí tomu něco obětovat. Než se do toho pustíte, čeká vás: 

  • analýza trhu,
  • analýza cílové skupiny
  • tvorba brandové strategie,
  • tvorba marketingové strategie,
  • hledání USP a UVP,
  • nastavení tonality...

To všechno jsou hodiny práce a jde jen o začátek

Ve skutečnosti to většinou vypadá jinak

Všechny zmíněné kroky jdou stranou a brand končí u výběru barev a loga. Jak vám ale řekne každý specialista, logo, barvy a dokonce ani sledující na sociálních sítích nejsou brand.

Opravdový brand je skvělá věc, ale jde o dlouhodobou hru, ke které se musí přistupovat správně. Přes to všechno občas platí, že výkon je víc než brand.

Kdy výkon vítězí nad brandem – a s čím na startu podnikání začít?

Podle specialistů na brand byste měli značkou začít, ale to není vždy možné. Pokud začínáte s minimálním kapitálem a měsíčně máte na investice do firmy maximálně 40 000 korun, s brandem se nikam nedostanete

Druhá cesta je investovat statisíce do brandu a krachnout. Když vám nefungují procesy, nebo prodáváte produkt, o který nikdo nestojí, může se to stát hned. Brand může fungovat skvěle, ale cesta k výsledkům může trvat klidně dva roky. Zvažte, jestli máte možnost budování brandu financovat. Pokud ne, začněte s výkonem

Ušetříte, získáte cash flow a ověříte si konkurenceschopnost svého byznysu

Výkon vám vydělá a ještě vám pomůže zjistit:

  • Jestli vaše nabídka funguje.
  • Jak funguje logistika, dodavatelé a zaměstnanci.
  • Jak v e-commerce fungovat a jak se liší realita od vašich představ.

Jedním z příkladů velkého brandu, který začínal na výkonu, je Alkohol.cz. 

Minipřípadovka: Alkohol cz 

Alkohol.cz začínal před 10 lety jako neznámý prodejce alkoholu a hned na začátku se stal jedním z prvních Honzových klientů. 

Startovní čárou se u Alkohol.cz stala kvalita a široký výběr produktů, ale bez výkonu by se o e-shopu nikdo nedozvěděl

Reklama na Facebooku dostala tuhle značku do povědomí zákazníků a pomohla majiteli vybudovat cash flow na budování značky. 

Výkonnostní reklama pomohla Alkoholu.cz během pár let vyrůst a díky tomu dnes dominuje díky svému brandu

To je jen jedna z mála ukázek toho, že i velké značky často začínají výkonem. Protože v první řadě potřebujete vydělat na provoz

Brand + výkon = peníze. Jak spojit výkonnostní reklamu s brandem pro maximální zisk?

Dobrý příklad propojení brandu s výkonem je storytelling. Ten vypráví příběh značky, hodnoty a výhody produktu a v rámci výkonu nám může pomoci „obhájit” jeho vyšší cenu. 

Branďáky z toho možná trochu polil pot. V brandu je storytelling zapojený v rámci celé strategie a jde mnohem víc do hloubky, ale my „výkonaři” na něj koukáme povrchně: Je to věc, kterou můžeme hodit na web (popis produktu) a zvýšit tak konverzní poměr. 

Storytelling není přímo o Metě (spíš o UX), ale na výkon má obrovský vliv. V rámci výkonu si často bereme z brandu USP a UVP značky a produktů. Nejlepších výsledků dosáhnete ve chvíli, kdy dovedete brand s výkonem sladit

Nepodceňujte sílu referencí.Reference mají obrovskou přidanou hodnotu, přesto se s nimi v českém e-commerce nedostatečně pracuje. Jak už jsme několikrát zmínili – vybudovat značku stojí čas a peníze. Pomocí referencí budujete důvěru a odbouráváte strach z neznáma už od začátku. Důvěryhodné reference vám pomohou zákazníka přesvědčit, že se nákupem u vás nespálí. Nebojte se lidem o reference říkat. Třeba formou newsletteru se zajímavou nabídkou. Díky referencím se vaše šance prodat zvyšuje.

Nejčastější chyby branďáků

Kombinovat brand s výkonem je občas fuška. Prostě si moc nerozumíme. Co po nás často chtějí branďáci a za nás je to rozhodně chyba?

  • Chtějí sahat do funkčních kampaní. Do fungujících kampaní se nesahá. Úprava znamená „vyresetování” dat, co se Meta v kampani naučila.
  • Sahají do rozpočtu u výkonu. Výsledkem může být prudký propad, takže než zkrouhnete rozpočet, hodně si to promyslete a testujte
  • Následují brand manuál na 1000 % i u výkonnostních kampaní. Výkon je třeba přizpůsobit v první řadě Metě, pak až manuálu.
  • Bojí se testovat a pustit volnější kreativitu, která může zasáhnout více lidí a víc vydělat

Budoucí brand není víc než aktuální potřeby. Pokud potřebujete peníze hned, brand za rok vám je k ničemu. Nebojte se výkonu povolit mantinely a přestaňte se přesně držet brand manuálu. Když vám teče do bot, některé věci jdou stranou. Důležité jsou výsledky. Pravidlo je jediné – brand nesmíte výkonem poškodit.

Na prodejích záleží víc než na oslovení „správné” cílovky

Brand specialisté hodně pracují s cílovou skupinou. Občas za cenu zisků. 

Nám specialistům na výkon je jedno, komu prodáváme. Důležité je, že to funguje. S tímhle případem jsme se setkali i u našeho klienta.

Minipřípadovka: Prémiová kosmetika

U klienta s prémiovou kosmetikou se stalo, že se plánovaná cílovka s tou skutečnou minula

Značka chtěla vzhledem k vyšším cenám cílit na ženy 35+.

Výsledek? Nejvíce nakupují ženy ve věku 20-34 let. 

Pro branďáka by šlo o chybu a funkční kampaně by klidně vypnul (toto není z naší hlavy, ale opravdu jsme to řešili s několika branďáky). My v tom vidíme příležitost a hlavně peníze. 

10 závěrečných tipů

Nejdůležitější tip – pokud chcete o brandu a výkonu vědět víc, pusťte si video, ve kterém jde Honza do hloubky. 

Dozvíte se, jak v rámci brandu a výkonu pracovat s kreativou a proč je dobré čas od času od brand manuálu ustoupit, proč se nestanete druhým Applem ani Starbucksem a uvidíte další příklady práce s brandem a branďáky z Honzovy praxe.

Ale teď už k tipům, jak přistupovat k výkonu.


Tento článek a video je bonusovým materiálem Komplexního kurzu výkonnostní reklamy na Facebooku a Instagramu ve kterém získáte nový pohled na Metu a uvidíte příležitosti tam, kde by je vás nenapadlo hledat.

 

Další články z našeho blogu

8 minut čtení

3 věci, bez kterých se na Metě v roce 2025 neobejdete

Reklamu na Metě umí dnes naklikat kde kdo. Do toho se přidává automatizace a generativní umělá inteligence. Mají Meta specialisté vůbec budoucnost? Pokud koukáte jen Metu, uniká vám celkový kontext. Jestli chcete klientům vydělávat i v roce 2025+, musíte se naučit koukat na celek, přemýšlet v kontextu celého byznysu a hlavně se pořád posouvat dál. 

8 minut čtení

Přednáška Czech Online Expo: Skutečný výkon Meta reklamy leží mimo ni

Na COE jsem letos mluvil o tom, že výkon Mety leží za jejími hranicemi. Téma přesahů je v roce 2025 naprosto zásadní. Strategie a cíle by měly stát na prvním místě, až potom můžete řešit super kreativu a reklamu. Pro úspěch kampaní musíte koukat na nabídku a UX, brát v úvahu ostatní marketingové kanály a vyhodnocovat kampaně na celku. Přečtěte si, jak k tomu přistupovat prakticky.

10 minut čtení

BOOBEE: Nárůst obratu o 308,6 % a vyprodané zásoby za 30 dnů spolupráce

Předchozí agentura klientovi řekla, že má nereálné cíle. My po měsíci zvedli obrat BOOBEE o 308,6 %, měsíční objednávky navýšili o 295 % a spend na účtu navýšili o 947,5 %. Cena za proklik se snížila víc než polovinu a povedlo se nám vyprodat zásoby. Už na začátku jsme viděli, že problém nebude jen v Metě a bude to třeba vzít „od podlahy”. Komunikace na webu, pochopení cílovky, celkové změny v propagaci značky... Úspěch ovlivnilo také důsledné testování, které přineslo nečekaná data. Vzali jsme to od základů a ukázali, že když se nad tím přemýšlí, tak to jde. Jak se nám to povedlo?

Vyděláme vám na výkonnostních kampaních na Facebooku a Instagramu

Svěřte je profíkům s prokazatelnými výsledky. #konverzimzdar

12

let zkušeností a praxe

Byli jsme u začátků sociálních sítí a neustále se zlepšujeme.

8+

Specialistů v týmu

Každý specialista je si roven.
Juniory v týmu nemáme.

12

zemí po celé Evropě

Postaráme se o vaše kampaně i v zahraničí.

30k – 10mio

měsíční rozpočty klientů

Máme velké i malé klienty, zvládneme vše.

 

Nezávazná poptávka

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů