Nastavit a spustit kampaň je jen začátek. Úspěšné kampaně stojí na pravidelné optimalizaci podle reálných výsledků. Meta specialisté mají na výběr. Stále dokola ručně upravovat reklamy v Business Manageru, nebo si ulehčit práci a nastavit automatická pravidla. Obě možnosti mají své pro a proti. V tomhle článku se dozvíte, jak s pravidly pracovat a kdy je dobré se jim vyhnout obloukem. Dáme vám také nahlédnout do toho, jak je používáme my.
S pravidly můžete nastavit podmínky pro automatické úpravy kampaní, sad reklam a reklam. To vám pomůže efektivněji spravovat reklamy a zajistit splnění výkonnostních cílů bez neustálých manuálních zásahů.
Příklad: Pomocí automatizovaných pravidel můžete například zvýšit rozpočet u úspěšné reklamy. Pokud reklama překročí určitý zadaný práh výkonu, můžete použít pravidlo, které v takovém případě navýší rozpočet. Toto patří k TOP pravidlům našich specialistů.
Pravidla v Meta reklamě mohou ušetřit čas, ale pamatujte na to, že Meta nevidí všechna data a reálný dopad reklamy může být jiný. I s automatizací je třeba sledovat celek a mít o dění v kampaních neustálý přehled.
Výhody a nevýhody automatizovaných pravidel
Specialista si může dopřát pár hodin spánku a kampaně nejen běží, ale v reálném čase reagují na aktuální situaci. Zní to skvěle a v mnoha ohledech to skvěle funguje. Automatická pravidla na Facebooku ale mají i svá negativa.
Výhody pravidel:
Efektivita: Automatická pravidla vám umožní zvýšit rozpočet, vypnout kampaně na víkend a v neděli je naopak naboostovat a dělat další úpravy bez častých manuálních zásahů – získáte více prostoru na jinou práci.
Konzistence: Předem nastavená kritéria zajišťují plynulý běh kampaně založený na datech z Mety.
Rychlost: S pravidly kampaně obratem reagují na změny ve výkonu. Akci spouští na základě dat v reálném čase – ideální pro škálování kampaní.
Nevýhody pravidel:
Nedostatečná flexibilita: Předem nastavená pravidla neumí pracovat s neočekávanou situací a udělat za vás složitější rozhodnutí.
Chybné nastavení: Pokud pravidlo nastavíte špatně, může uškodit. Pro efektivní funkci je znát cíl kampaně a rozumět všem metrikám.
Nedostatek kontextu: Meta nevidí reálná data (která najdete jen v CRM) a může zastavit „neúspěšnou” reklamu, která jede skvěle (to platí zvlášť například u produktů s dlouhým prodejním cyklem, nebo kde chcete, aby vám lidé volali apod.).
Nastavení automatických pravidel v Meta reklamě krok za krokem
Samotné nastavení automatických pravidel je snadné. Pravidla se skládají ze tří částí:
Podmínky: Kdy se pravidlo spustí.
Akce: Co má pravidlo vykonat při splnění podmínky.
Cíle: Kterou část Meta reklamy pravidlo ovlivní (kampaň, reklamní set nebo reklamu).
Než se do toho pustíte, měli byste mít 100% jistotu, že se perfektně orientujete v metrikách na Metě.
Jakmile víte, co chcete, můžete se do toho pustit.
K nastavení pravidel se dostanete přes váš reklamní účet.
Sady reklam: Vypnout / zapnout, upozornění, upravit rozpočet nebo nabídku.
Reklamy: Vypnout / zapnout nebo upozornění.
Podmínky: Nastavte, za jakých okolností se pravidlo spustí (např. CPA pod 200 Kč).
Časový rozsah: Zadejte období, ze kterého se mají data vyhodnocovat (např. 7 dní).
Frekvence: Určete, jak často se pravidlo spustí (např. jednou denně).
Oznámení: Nastavte způsob, jak budete informováni o provedení pravidla.
Příklad pravidla: Pokud je náklad na nákup (Cost per Purchase) na základě dat z posledních 3 dnů nižší než 200 Kč zvyš rozpočet o 10 %, pravidlo spouštěj jednou denně.
7 nejpoužívanějších pravidel na Metě a jejich praktické využití
První pravidlo automatických pravidel je: Používejte je jen v případě, že víte, co děláte. Pokud máte metriky v malíku, automatická pravidla se hodí pro efektivnější správu reklam, optimalizaci rozpočtu a pomohou vám dosáhnout lepších výsledků. Meta nabízí spoustu možností. Tady je 7 nejoblíbenějších i s názorem našich specialistů.
Pozastavení neefektivních reklam
Funkce: Pozastaví kampaň, která nesplňuje stanovené metriky (například vysoké požadované náklady na výsledek).
Benefit: Zaměřuje prostředky na efektivnější reklamy a šetří tak váš rozpočet.
Názor specialisty: Toto pravidlo používám výjimečně. Hodí se u reklam, kde je spousta bannerů. V takovém případě po pravidlu chci vypnout reklamu v případě že:
Počet nákupů > 0
Náklady > než X (dlouhodobé průměrné CPA)
Ve většině případů chci mít kontrolu nad tím, co a kdy vypnu.
Zvýšení rozpočtu nejvýkonnějších reklam
Funkce: Pravidlo automaticky zvyšuje rozpočet u reklamy, která dosahuje nebo překračuje předem nastavené hranice výkonu (například cenu za výsledek).
Benefit: Pomáhá efektivně škálovat dobře fungující reklamy a maximalizovat jejich výkon.
Názor: U klientů s jednoduchou strukturou nebo zajetým účtem používáme často. Nejlepší je u dynamických reklam (kde se nemusí kontrolovat bannery), ale využít se dá všude.
Pravidla nastavujeme na sady:
ROAS > X ➡️ Navýšení denního spendu o 20 %
ROAS < 7 ➡️ Snížení denního spendu o 20 %.
Je třeba nastavit minimální a maximální denní rozpočet, data, která má brát pravidlo v potaz (nejčastěji za posledních 3 nebo 7 dní) a kdy se má pravidlo aktivovat. U dlouhodobě efektivních kampaní 3x týdně, u kampaní, co „jedou rakety” nastavujeme denní aktivaci.
Plánování reklamy
Funkce: S tímto pravidlem se reklamy mohou spouštět v době, kdy je vaše cílová skupina na Facebooku (nebo Instagramu) nejaktivnější.
Benefit: Snižuje zbytečné výdaje a zvyšuje pravděpodobnost konverzí.
Názor: Toto pravidlo u nás specialisté u e-shopů nevyužívají. Pokud nejsou lidé aktivní, Meta reklamu nedoručuje.
U e-shopů tohle pravidlo (s výjimkou flash akcí nedává smysl). Super je třeba v případě, že máte restauraci, kde chcete promovat polední menu. Nebo službu, kde chcete, aby vám lidé v určitém čase volali.
Znovu spuštění reklam s pozdními konverzemi
Funkce: Může identifikovat reklamy, které začnou generovat konverze po delším čase, a znovu je spustí.
Benefit: Užitečné pro firmy s delšími prodejními cykly nebo u produktů s vysokou hodnotou.
Názor: U našich klientů toto pravidlo většinou nedává smysl. Tento typ kampaní chceme mít ručně pod kontrolou.
Úprava rozpočtu podle denní doby
Funkce: Umožní vám zvyšovat rozpočet během hodin, kdy reklamy dosahují nejlepších výsledků a naopak ho sníží v době, kdy jsou méně efektivní.
Benefit: Pomáhá maximalizovat návratnost investic během nejvýkonnějších období.
Názor: Meta si zvládne rozpočet ohlídat na základě dat i bez pravidel. Pravidlo se hodí především u klientů se stovkami až tisíci konverzí denně, kde se pracuje s hromadou dat.
Prevence překrývání publika a aukcí
Funkce: Rozpozná překrývání mezi sadami reklam a předchází mu. To snižuje konkurenci v aukcích a předchází únavě publika.
Benefit: Zajišťuje, že se cílové skupině nezobrazuje opakující se sdělení stále dokola.
Názor: V minulosti šlo o velké téma, dnes už se to tolik neřeší. Tohle pravidlo spojuje kampaně a může to zabít tu úspěšnou, takže ho nepoužíváme. Nedává smysl a může uškodit.
Prevence fragmentace publika
Funkce: Pomůže vám automaticky upravit cílení, abyste předešli vytváření konkurenčních sad reklam s podobným publikem.
Benefit: Umožňuje efektivněji oslovit správné publikum a minimalizuje plýtvání rozpočtem.
Názor: Více používáme široké cílení, tohle moc ne. V dnešní době už postrádá smysl.
Meta pravidla v praxi: Jak je využíváme v týmu
Naši specialisté se dělí na dva tábory. Někteří jim vůbec nepřišli na chuť, pro jiné jsou pravidelnou rutinou. Všichni specialisté, kteří je pravidelně využívají, však mají jedno vlastní pravidlo: Nikdy nepolevovat v kontrole.
„Za mě jsou pravidla super (byť používám jen přidávání rozpočtu a vypínání neefektivních kampaní v rámci testů), jen to neznamená, že je optimalizace bez práce,” říká Jiří Socha. „Na kontrole jsem nepolevil, jen je to rychlejší” dodává.
Automatická pravidla na Metě nejsou podmínkou úspěchu. V našem případě je to vlastně trochu naopak – věnujeme se tomu poctivě a umíme to líp než Meta. Pravidla jsou jen další nástroj, který vám může přinést jisté benefity, ale v žádném případě nejde o konverze bez práce.
Většina specialistů v našem týmu pravidla nevyužívá: „Nikdy jsem pravidlům úplně nepřišel na chuť nebo nenašel jejich účelné využití,” říká Vít. Podobný názor má i Markét s Davidem. Na chuť jim nepřišel ani Honza Bartoš.
Používat automatická pravidla, nebo ne?
Specialisté musí dnes koukat mimo Metu. Na Metě ani v GA nevidíte přesná data a chybí vám kontext.
U nás jdeme často přímo proti doporučení Mety. Když jsou čísla v CRM skvělé, není přece důvod stopnout reklamu, která Metě připadá nevýkonná. Díky testování a zkušenostem vidíme reálný dopad a víme, co si můžeme dovolit. V roce 2025 je pro specialisty nutné osvojit si nový pohled na kampaně i vyhodnocování. O tom, na co byste se měli zaměřit se dočtete v článku 3 věci, bez kterých se na Metě v roce 2025 neobejdete.
Pokud chcete pomoc s automatickými pravidly – nebo rovnou s kompletním výkonem na Metě – ozvěte se! Domluvíme se, jak z Mety vyždímat maximum.
Na blog píšu pravidelně nepravidelně. Aby vám žádný z mých nepochybně skvělých a praktických
článků
neutekl, doporučuji nastavit jejich odběr. Každý nový text vám pak hned po vydání pošlu přímo do
e-mailu.
Stovky milionů vydělaných v reklamách, tisíce komplexních kampaní a desítky tisíc hodin práce na stovkách reklamních účtů.
Honza klikal svou první kampaň na Facebooku, když ještě ani Mark Zuckerberg netušil, co mu roste pod rukama. Po 10 letech jsem založil firmu, která spravuje reklamní účty pro klienty jako je Aktin.cz, Zoot.cz, Trezor.io, Maxima Reality nebo Rybízák.cz. Díky zkušenostem ze stovek projektů radí Honza klientům i s marketingovou strategií, dalšími kanály a celkově byznysem. Všechno s cílem zlepšit výsledky.
Časté téma sporů. Zvlášť mezi „branďáky a výkonáři”. Jakmile spolu mají pracovat, obě strany se chytají za hlavu. Jak to teda je? Je brand důležitější než výkon? A do čeho na začátku podnikání investovat? V článku a ve videu se podíváme na praktické tipy i na konkrétní příklady z naší praxe.
Na COE jsem letos mluvil o tom, že výkon Mety leží za jejími hranicemi. Téma přesahů je v roce 2025 naprosto zásadní. Strategie a cíle by měly stát na prvním místě, až potom můžete řešit super kreativu a reklamu. Pro úspěch kampaní musíte koukat na nabídku a UX, brát v úvahu ostatní marketingové kanály a vyhodnocovat kampaně na celku. Přečtěte si, jak k tomu přistupovat prakticky.
Při porovnání čísel ze začátku spolupráce v červnu 2021 s červnem 2023 se nám podařilo vyrůst o 435 % i díky Facebook reklamě a dokonce zlepšit celkovou návratnost investic do reklamy. Jinými slovy jsme rostli rychleji než technologický start-up. Jen jsme byli v zisku.