Tohle nebude první článek na tohle téma, co přečtete. Pravděpodobně ale první, co vám dá konkrétní tipy k Facebook reklamě. Sepsali jsme náš postup u klientů v době krize. Tak nažhavte myšítko a jdeme na to.
Tohle nebude první článek na tohle téma, co čtete. Upřímně jich je tolik, že do tolika ani neumíme počítat. Většina z nich byla ale dost zmatená. Asi jako informace o časech nákupů pro seniory. Rady typu - “když to nefunguje, tak to vypni” jste už slyšeli 100x. My vám ukážeme naše konkrétní postupy.
1. Kontrola častější, než kontrolní hlášení
Normálně kontrolujeme účty zhruba třikrát týdně. Teď je to i několikrát denně. Zároveň denně koukáme do Google Analytics (GA) na celková čísla. Je důležitý vědět, jestli to klientovi tržby rostou nebo klesají. A to ze správce reklam není vždycky znát. Zároveň komunikujeme s klientem víc, než s vlastní ženou. Potřebujeme vědět, jak na tom je. Věci jako vratky nebo zaseknutou dodávku totiž z GA nevyčteme.
Součástí opatření je i kontrola PNO ostatních kanálů nebo dohled nad PNO pro celý e-shop. Aktuálně věnujeme klientům víc času. Neřešíme hodiny navíc. Děláme, co je potřeba, aby to zvládli. A teď to hlavní...
2. Dupeme na brzdu
Prodej zážitků nebo oblečení teď moc nefrčí. A jaká byla první reakce, když šly kampaně do prdeháje? Přesunuli jsme rozpočet do nejvýdělečnějších kampaní. Zbytek současně snížili nebo utli. Když to nestačilo, přišel plán B, C, D,... víte jak to myslíme.
Zaměřili jsme se na menší publika s větším potenciálem pro nákup. Hlavně Value Based Lookalike (VLL) publika z konverze nákup. V normální době máme v akvizici publika 1 mil.+ a podobná publika používáme i 10 % (jsou větší rozpočty a na to Facebook potřebuje prostor). Teď v krizi cílíme na VLL 6-10 % jen u opravdu velkých klientů (měsíční rozpočet 100 000 Kč a víc). U zbytku používáme VLL 5 % a méně. Kvůli zmenšení rozpočtu a okruhu cílení se snížil objem transakcí. Daří se nám ale +- udržet PNO. Sice to není hitparáda, ale přivádíme alespoň nějaký obrat.
Máme klienty, u kterých šel výkon akvizičních reklam pod přijatelnou hranici. Zkoušeli jsme všechno možné, ale nedařilo se nám dosáhnout požadovaných výsledků. Když se tak stalo, řešili jsme s klienty, jestli má smysl reklamu nechat nebo ne. Facebook sice jako celek může být v zisku, ale je možné, že akvizice na jiné platformě funguje lépe. V tom případě přesuneme většinu rozpočtu tam.
S malým rozpočtem jde ruku v ruce málo událostí. V těchto případech spojte publika návštěvníků webu (WCA) a lookalike (1-3%). Jasně, podle některých “specialistů” to nebude dávat smysl, ale … Facebook není pitomej. Skupinu analyzuje jako celek a najde nejperspektivnější lidi. Vyřešíte tím nízký počet konverzí na sadě reklamy a zároveň dáte Facebooku větší volnost. Zatím to jen testujeme, ale výsledky vypadají dobře.
Spojením menších reklam v jednu, Facebook získá více dat pro optimalizaci.
Za klienty se rveme a koušeme jako Mike Tyson. Ani to, bohužel, vždycky nestačí. I my máme klienta, který to zapíchnul. Řekl nám, že to kvůli pár objednávkám nemá smysl. A tak jsme vypnuli kampaně a začal šít roušky. A toho si ceníme, protože má nejenom srdce na správným místě, ale taky umí šít!
Říkáme, že nejsme agentura ani obyčejní freelanceři. Jsme partneři do byznysu. Proto jsme klientům se snížením obratu snížili i fakturaci. Některým i o 50 %. A těm, co jsou úplně v prdeháji, posouváme splatnost.
Rád bych poprosil markeťáky. Vyjděte klientovi maximálně vstříc. Ponižujte fakturace, odkládejte nebo rozdělujte platby na víc částí. Protože až tohle pomine, vrátí se vám to. A taky máte větší šanci, že o klienta nepřijdete.
3. Akce šameleon
I když nabízíte něco, co nefrčí, není to ztracený. Můžete se (spíš musíte) přizpůsobit. A teď nemyslíme začít se schovávat do bunkrů.
Rozdáváme roušky
Náš klient Himalife prodává oblečení z Nepálu. Když přišla krize, stopli výrobu oblečení a začali šít roušky. Hodně toho rozdali lidem z IZS a zbytek prodávali po 20 Kč/kus. Část zákazníků si k nákupu něco přidala, protože platili poštovné. A díky tomu i něco málo vydělali.
Business není jen o penězích.
Navrhovali jsme, aby roušky prodávali dráž. Klidně za 50 nebo 100 Kč. Né, nejsme hyeny. Jde o to zamyslet se z druhé strany. Jako podnikatelé mají náklady. A díky vyšší ceně by alespoň část pokryli. Ať už by to byl nájem, zaměstnanci, materiály nebo něco jiného.
Veronika s Ondrou z Himalifu ale ukázali charakter. Vykašlali se na svoje podnikání a chtěli maximálně pomoct. A za to jim patří obdiv a obrovský dík.
Pořád si myslíte, že je to hyenismus? Podívejte se na tohle video...
Urychlujeme výrobu
S originálním řešením přišlo i Renovality. Firma, která prodává kosmetiku a kosmetické oleje. Když přišla pandemie, urychlili výrobu plánované řady doplňků stravy. A když říkáme urychlili, myslíme to vážně. Produkt byl na shopu asi za 2 dny. A za nižší cenu, než v lékárnách.
Držíme se zhruba na 70 % původního obratu. Není to sice výhra, ale přežijeme.
Když nejste výrobce, máme taky pár tipů
Z GA nebo vašeho systému určete aktuálně 3-5 nejprodávanějších produktů. V reklamě se zaměřte právě na ně. Otestujte bannerovou reklamu proti reklamě z katalogu. S menším počtem produktů nám bannerová reklama větinou funguje lépe. Navíc můžete k top produktům nabídnout další zboží za zvýhodněnou cenu. Tím navýšíte průměrnou hodnotu objednávky.
Nakupte produkty, co frčí (klidně lehce mimo obor). Prodejce bílého zboží může například nakoupit herní konzole. Možností je spousta, stačí se zamyslet a nevzdat to.
Změňte způsob prodeje. Všichni odběratelé nakladatelství Smartpress jsou v platební neschopnosti. Proto se rozhodli nabízet zboží koncovým zákazníkům přes e-shop. Místo prodeje firmám (knihkupectvím) se soustředí na koncové zákazníky a vy možná můžete taky.
4. Chytáme příležitost za koule pačesy
Máme klienty, co raketově rostou. A jaký je rozdíl mezi zkušeným markeťákem a člověkem, co prošel 2 kurzy a napsal si na web FACEBOOK SPECIALISTA? Dokážeme z toho vytěžit maximum.
Součástí toho všeho je navyšování budgetů, bidů a hledání nových produktů do reklam. Někde dokonce i rozjetí nových trhů. Příkladem je e-shop s elektronikou, po které je teď poptávka. Naším cílem je investovat maximum, abysme co nejvíc vydělali. Díky jednoduché strategii jsme se z útraty 40 000 Kč dostali na 100 000 Kč týdně. Jak jsme to udělali?
Zvyšujeme manuální bid (u klienta používáme manuální bid, kvůli udržení nákladů) zatím o 30 % - díky tomu si z trhu vezmeme daleko víc zákazníků.
První dny jsme manuálně zvyšovali rozpočty o 10 - 50 % (podle ROAS každé kampaně). A nastavovali novou akvizici.
Nastavili jsme automatické pravidlo - pokud sada převyšuje minimální ROAS, navyš rozpočet o 5 %. Díky tomu útrata roste, když se dodržuje ROAS.
Rostoucími obory jsou - elektronika, hry, vzdělávání nebo doplňky stravy. Máme jednu raritku. Bláznivě nám roste klient, co prodává doplňky stravy na vlasy a nehty. Můžete nám dámy prosím vysvětlit, jak je tohle možný? :-)
A jak to všechno skončí?
Máme dva maximálně reálný scénáře a oba celkem pozitivní
Neskončí to. Virus zmutuje a začne zombie apokalypsa. Honza založí novou společnost a prohlásí se králem (stejnej plán měl s ostrovem v Thajsku, ale žena mu to zatrhla, pozn. Tomáš). Tím si splní sen žít v zombie světě.
Během pár měsíců to skončí. Část lidí na tom bude bohužel finančně špatně. Ale druhá část lidí bude chtít dohnat nákupy. Zároveň se lidi naučí nakupovat online a někteří u toho zůstanou. Tím pádem půjde e-commerce nahoru.
A teď vážně. Pokud vám to situace dovolí, přistupujte k reklamě jako k přípravě na sezónu. Buďte vidět, plňte si publika a až přijde správný čas, využijte toho. Máme informace přímo od Facebooku, že návštěvnost v ČR vzrostla cca o 20-30 %. A protože firmy snižovaly investice do reklamy, je Facebook reklama o dost levnější. Otázka je, jak téhle příležitosti využijete vy i vaši klienti.
Na blog píšu pravidelně nepravidelně. Aby vám žádný z mých nepochybně skvělých a praktických
článků
neutekl, doporučuji nastavit jejich odběr. Každý nový text vám pak hned po vydání pošlu přímo do
e-mailu.
Stovky milionů vydělaných v reklamách, tisíce komplexních kampaní a desítky tisíc hodin práce na stovkách reklamních účtů.
Honza klikal svou první kampaň na Facebooku, když ještě ani Mark Zuckerberg netušil, co mu roste pod rukama. Po 10 letech jsem založil firmu, která spravuje reklamní účty pro klienty jako je Aktin.cz, Zoot.cz, Trezor.io, Maxima Reality nebo Rybízák.cz. Díky zkušenostem ze stovek projektů radí Honza klientům i s marketingovou strategií, dalšími kanály a celkově byznysem. Všechno s cílem zlepšit výsledky.
Přiznejme si to, rychlé akce jsou o slevách nebo benefitech. Jasně, neměla by na nich stát celá vaše marketingová strategie, ale můžou skvěle nakopnout váš byznys. Zjistěte, jak z nich na Facebooku vytěžit maximum.
Existuje milion rad a návodů, jak na Facebooku vydělat bambiliony. Mají ale jeden společný problém - většina nefunguje. Proto jsme se rozhodli začít sdílet, co funguje v Čechách nám. Můžete si z toho vzít inspiraci a použít to ve svém byznysu. Minulý rok jsme nějakou kačku na Facebooku utratili a o zkušenosti se rádi podělíme.
Netajíme se tím, že jdeme po penězích. Důvody jsou dva. Zaprvé je máme rádi. A zadruhé bez nich nemůže fungovat žádný byznys ani jednotlivec. Prostě čísla musí sedět. Tečka.
Líbí se vám článek?
Sdílejte ho s přáteli